صفحات

نداشتن حقوق برابر زن در اسلام



از منظر اسلام در امر قوانین مجازات فحشا هم، زن مسلمان در مقابل مرد مسلمان نه تنها برابر نیست بلکه از حقوق کیفری سخت تری برخوردار است! چرا؟

به این دو آیه نگاه کنید:
در آیه 15 از سوره نساء برای مجازات زنان شوهردار که به عمل فحشا دست زده اند چنین آمده است:
» درباره آن دسته از زنانتان که مرتکب فحشا می‌شوند، پس باید چهار نفر را علیه آنان به شهادت گیرید. پس از آن که شاهدان شهادت دادند، زنان را در خانه حبس کنید تا آنکه مرگ آنان فرا رسد و یا خداوند راهی برای ایشان قرار دهد. «

و در آیه 16 از سوره نساء هم در باره آنها که شامل حال مردان متاهل نیز میشود چنین آمده است:
» و درباره آنهایی از شما که مرتکب فحشا می‌شوند، پس آنان را آزار دهید. اگر توبه کردند و اصلاح شدند، پس از ایشان دست بردارید که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است. «

چرا آیه اول فقط شامل حال زنان شوهر دار است و از مرد متاهل در آن خبری نیست؟ آیا از مقایسه همین دو آیه بالا طرفداری اسلام از مردان در مقابل زنان و مرد سالاری دینی را نمی توان دید و به آن پی برد؟
علت این دو گانگی و تبعیض در برتری دادن مردان به زنان در چیست و برای چیست؟
چرا اسلامی که ادعای عدالت و برابری دارد قوانین مجازاتش برای یک جرم یکسان در حق زنان و مردان متفاوت است؟

حتی پیامبر اسلام دوماه پيش از وفاتش، درخطبه‌ي حجه الوداع- كه آخرين سخنراني عمومي پيامبر است- مجازات زنان شوهرداري كه مرتكب عمل منافي عفت شوند را چنين مقرر كرد:
» اي مردم! شما را بر زنانتان حقي است و ايشان را بر شما حقي است. « ( تا اینجا ظاهرا برابری است. امّا...!!!) » حق شما برآنها (زنان) آنست كه بر گليمتان كسي را كه اكراه داشته باشيد راه ندهند، و برآنها (زنان) است كه مرتكب فحشاي قابل اثبات نشوند؛ اگر شدند الله به شما اجازه داده است كه بسترشان را ازخودتان دور كنيد و بزنيدشان به نحوي كه آسيب جسمي نبينند. پس اگر دست برداشتند حق دارند كه روزي و رختشان را طبق عرف دريافت دارند. « !!!
دوباره اینجا هم محمّد زنان را زیر تیغ تند انتقاد دارد و باز به مردان اجازه زدن زنان و فرمانروایی بر آنان را میدهد!
تعجب آور است! این همه زن ستیزی در اسلام از برای چیست؟
چرا و برای چه مردان بر زنان برتری دارند حتی در مجازاتی که گناه و زشتی یک جرم برای هر دو طرف یکسان است؟
آیا این همان حقوق بشر اسلامی نیست که شریعتمداران اسلام ناب محمّدی برای آن حنجره پاره میکنند؟